Ånglok i drift 1976, tjänst eller entusiastkörning? (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen @, torsdag, november 26, 2020, 02:36 (61 dagar sedan) @ Granis

1976 fanns inga ånglok i vanlig kommersiell drift...


Jo, det ska det ha gjort. På Jularbo- Månsbo (industri)järnväg då. Just till nämnda år, ville jag minnas, men enligt uppgifter här ända till september året därpå (1977 då)

Fast det förändrar knappast dessa hypoteser; sannolikheten att JMJ´s lok (då enbart en J-maskin) för egen maskin skulle ha tagit sig till eller åtminstone på annat sätt kommit till Älvsjö och eldats på där framstår väl som ganska liten...


/ L G

Ja det stämmer ju förstås, JMJ anses ha varit sist med planerad reguljär ångdrift.
Det var dock helt obemärkt utan några fanfarer som denna epok över drygt 120år sedan avslutades.
När personalen kom ner på morgonen upptäcktes att J-loket inte gick att använda varför gårdagens körning 20/9 1977 hade varit den absolut sista. Men det har någon gång att museitåg har ersatt vanliga tåg. Exempelvis när jubileumståget Gävle-Stockholm 12/6 1981 fick ersätta ordinarie SJ tåg på sträcka Uppsala-Stockholm sedan kontaktledningen rivits ned någonstans. Jag var med och minns några förvånade resenärer med ordinarie biljett. Och hur ska man klassa det när TGOJ avslutar malmtågsepoken med att sätta in ett M3t som dragkraft på första sträcka.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum