Några gamla Örebrobilder - 1967 (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Thursday, November 26, 2020, 13:34 (1241 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Kommer jag ihåg rätt att NBJ under tidigt sextiotal hade sin busstation inne på en gård vid Olaigatan ?

Ja, tillsammans med Weidermans i Kumla (Huvudlinje Kumla-Örebro): Som var det enda av de "gamla" örebrobussbolagen, som blev kvar efter länstrafikreformen: Örebro Läns Regionaltrafik AB körde självt sina bussar fram till 1988 års trafikpolitik. Liksom SL övergick man därefter till upphandling.

När vi är inne på bussstationer i Örebro:

- Varifrån gick Södra Hjälmarsstrandstrafikens bussar innan dom flyttade till "nya bussstationen"? Det var också på en innergård vill jag minnas, men kanske inte på Olaigatan.

(Vi hade sommarstuga i Lilla Sand nära Hampetorp och for ut fulllastade med bagage i juni varje år med bussen. Pappa pendlade sedan till jobbet på Westlings med buss varje dag medan mamma och jag badade och solade. Sen nån gång i början på 60-talet köpte familjen en Folkabubbla och det var slut med bussåkandet, det var förmodligen innan bussarna flyttade till den nya stationen. Och lite senare flyttade vi till Stockholm och då var det slut med somrarna vid Hjälmaren...)

/TKO


Hela tråden: