Smalspår samma pris (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Det traditionella påståendet att smalspår är billigare än normalspår stämmer historiskt sett i de flesta fall bra, eftersom smalspårsbanor oftast byggts för lättare trafik och lägre hastighet än de normalspåriga.
Lättare räler, kortare sliprar, mindre ballaståtgång, mindre markåtgång, snävare kurvradier möjliga = lägre anläggningskostnad. Mindre och lättare fordon = lägre inköpspris, lägre energiförbrukning.
Om man däremot jämför två banor med samma standard och kapacitet så har givetvis själva spårvidden i sig inte så stor betydelse. Och för fordon och annat kan ju graden av standardisering och seriestorleken på beställningen spela stor roll.
Hela tråden:
- Smalspår samma pris -
mormorsgruvan,
2020-11-26, 14:06
- Smalspår samma pris - Christer Brimalm, 2020-11-26, 17:14
- Smalspår samma pris -
mormorsgruvan,
2020-11-26, 17:41
- Smalspår samma pris - Lennart Petersen, 2020-11-26, 18:25
- Smalspår samma pris -
Göran Kannerby,
2020-11-26, 18:23
- Smalspår samma pris - Christer Brimalm, 2020-11-27, 10:16