Stolräl (Bana)

av Richard Loe @, fredag, november 27, 2020, 19:16 (59 dagar sedan) @ Christer Brimalm

I Storbritannien var de länge standard. Det var först efter andra världskriget som man successivt började övergå till att lägga in Vignolräler. Ännu på 1950-talet lades en del nya stolräler fortfarande in på British Railways banor. Tunnelbanan i London fortsatte längre än BR med sådana och har nog en del kvar i spår ännu(?)

På SJ har inte stolräler förekommit. Om det förekommit på några enskilda järnvägar vet jag inte.

Stolräler var standard på brittiska järnvägar fram till mitten av 1960-talet. Försök hade pågått med vignolräler ( "flat bottomed rails" ) sedan början på 1950-talet, men det visade sig vara svårt att ta fram en rälsbefästning som tålde tågvikterna och tåghastigheterna på de brittiska huvudbanorna. Den nya rälsen var styvare än den tidigare stolrälsen vilket orsakade problem i kurvorna och vid skarvar, och rälsen hade en tendens att "krypa" i färdriktningen på spåren fetrsom rälsbefästningen inte höll rälsen hårt nog. Man löste till slut problemen med djupare makadam, betongsliprar med underlagsplattor i form av gummimattor och " Pandrol clips " (e-clips) för rälsen.

På Londons tunnelbana var stolräls standard fram till 1990-talet, dels då den ansågs mer lämpad för tunnelbanan och dels då är svårt att genomföra större spårbyten i dom trånga tunnlarna.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum