Östra blekinge järnväg sth (Järnväg allmänt)

av z750asn @, fredag, november 27, 2020, 20:29 (55 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vid SJ:s övertagande av ÖBlJ gällde följande sth: Gullberna-Torsås 40, Torsås-Skällenäs 40, Skällenäs-Bergkvara 15, Torsås-Fagereke 20. Samtliga dessa bandelar hade 17,2 kg räls.
För Fagereke-Gullaboby gällde sth 20 och 21,0 kg/m räls. Allt enligt Kungliga Järnvägsstyrelsen.

Varför sth 15 Skällenäs-Bergkvara? I linjeboken står som nedsättningsorsak "Bergkvara samhälle".


En av anledningarna kan vara att man strax efter Skällenäs station korsade Storgatan genom Bergkvara samhälle. Från Skällenäs till slutstationen vid Bergkvara hamn är det ca 900 m.

Var det gatuspår som i Karlshamn och Ronneby? En enda obevakad plankorsning borde inte dra
900 m nedsättningssträcka.

Järnvägen korsade Storgatan i ca 35 graders vinkel. Många hus på platsen.
Därefter gick spåret ner bakom bebyggelsen längs med strandkanten med en lång kurva in mot Bergkvara station. Från Storgatan till Skällenäs station kan det varit ca 100 m.
Så här såg stationshuset november 2011.
[image]


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum