I Bohus hade (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Saturday, November 28, 2020, 16:25 (1237 dagar sedan) @ Anders.k.

Ja,men det här är ju långt senare du talar om. Jag talar om tiden när bussarna utgick från gatan där biografen Palladium låg i centrala stan och jag följde min farmor
till Surtebussen . Bakom dåvarande HT centralen. På 40 talet. Senare flyttade de till Nils Ericsons platsen, ungefär där bussarna nu utgår. Jag talade för kanske 50 år sedan med en man som hade börjat köra buss 1923 när Götaälvdalens Omnibus AB började köra mellan Göteborg och Kungälv på den då nyanlagda vägen mellan dessa,och som berättade en hel del om gamla tider, och som var bosatt i Kungälv. Bolaget övertogs 1936 av BJ. Efter Bohus huserade man på gasverkets gamla tomt på Holmen. Jag var involverad i huvudkontorets flytt till Kungälv från Karlstad den 1 juni 1968 i den mån att jag projade deras abonnentväxel där och besökte lokalerna ett antal gånger. Man hade inköpt Nordiska Folkhögskolans hus bakom Fars Hatt. I övrigt hänvisar jag till 50 års skriften.


Hela tråden: