Persontrafiken på DHJ? (Järnväg allmänt)

av Granis, Saturday, November 28, 2020, 17:59 (1244 dagar sedan) @ K Lemming

Persontrafiken på normalspåret Örbyhus- Dannemora har jag för mig lades ned ytterligare nåt år tidigare, typ 1952 eller nåt sånt. 1960 lades persontrafiken ned på DHJ (fast då hade den redan upphört på den korta sträckan Dannemora- Österbybruk, det kan nog stämma -det är ju "promenadavstånd" mellan) och all trafik -utom ”vut:ar”- på FGJ. Vid lite olika datum då, har jag för mig.

Samma år byggdes treskenspåret mellan Dannemora -då från det nya normalspåriga förbigångsspåret som byggdes söder om Dannemoras säckstation för att slippa densamma- och Gimo. Senare blev det som bekant normalspår hela vägen till Hargshamn (+ ännu senare nybyggt normalspår därifrån till Hallstavik).

Vid breddningsjobben användes först (?) en YBo5p och sedan en normalspårig YBo7/8 för persontjänstetransporter. Eller möjligen tvärtom då, om man räknar med treskenspårsbygget och så breddningen tiotalet år senare.

SRJmf gjorde sin första (väl?) utfärd ö h t längs FGJ och DHJ i september 1969, med YBo5p 886 och UBo3yp 2134. På den förstnämnda sträckan fick inga resenärer följa med i tåget, de fick åka buss bredvid (men några lär ha myglat, typ..) men väl på DHJ då. Kanske är bilden tagen då? Nedanstående bild är iallafall det, från ett uppehåll i Alunda (på FGJ). Foto Björn Åkerlund/ SRJmf arkiv.

Själv har jag bara åkt på banan på normalspårstiden; 2005 i YBo8 med mfGDJ, och för… ett par år sedan körde Jvm tåg för allmänheten mellan Österbybruk och Gimo, även det med nämnda rälsbusstyp. Jag letade bilder från detta nu i eftermiddags, men har kaos -eller kan i varje fall inte hitta- bland mina bilder efter ett databyte, så det blev inget… :-(


/ L G
[img]images/uploaded/202011281711075fc284ab537a6.jpg[/img]


Hela tråden: