Slängskjuts. Brittisk modernisering (Järnväg allmänt)

av Leif B @, lördag, november 28, 2020, 22:00 (90 dagar sedan) @ Richard Loe

Tack för kompletteringen! Framför allt om att det framförallt var kunderna och inte Järnvägen som stod för konservatismen. Det är ju också ett intressant exempel på hur lätt ineffektivitet uppstår när en part står för besluten (t ex när lossa vagnen) och en annan part för kostnaden (t ex vagnhyran).

En detalj visserligen men jag har inte läst något om BR:s vilja att behålla eller slippa vagnslasttrafiken på Wikipedia. Wikipedia var min källa när det gäller antalet små kolvagnar av stål (16 ton) samt för bilder. Däremot bekräftar Wikipedia det du skriver om att många gruvor inte moderniserade lastningsplatserna för att kunna lasta heltåg.

När det gäller järnvägsvagnarna som kundernas billiga/dyra lagerplatser, så att även SJ samma problem. Så sent som kring 1990 hade SJ en uppsjö av godsvagnar som var och en gjorde ganska få resor på år: en billig lagerplats för godsmottagaren men dyr för SJ. (Nej, inte heller det har jag läst mig till på Wikipedia.)


Hela tråden:

 

powered by my little forum