Särtryck 77 och privatavagnar (Fordon: vagnar)

av Sven Grönquist, Sunday, November 29, 2020, 13:11 (1237 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Stig Lundin forskade i detta och hade en i det närmaste komplett lista på dessa vagnar samt andra företag som hyrde ut vagnar. Jag hjälpte honom med att ta fram uppgifter från olika arkiv.

Kolla med de som tog hand om hans arkiv!

Så här skrev Stig i det gamla forumet 25 maj 2007:

Vagnuthyrningsbolaget (VUB) bildades 1901 för att möta konkurrensen från Ludvig Rössel i Arlöv (senare Waggonfabriken i Arlöv) som börjat tillverka och hyra ut järnvägsvagnar 1899. Flera av landets vagntillverkare var delägare i VUB.

Rössels hyresvagnar hade nummer på 20xxx och 21xxx (höjt till 120xxx resp 121xxx när SJ kom upp på 20000-serien).

VUBs vagnar hade nummer på 30xxx och 40xxx. Följande VUB-vagnar tycks ha funnits, med vissa luckor för bromsvagnar som slutade på 0 och 5.

Litt G1 30000-30112
Litt G3 30150-30174
Litt I3 30200-30299
Litt N3 30400-30479
Litt NN3 30600-30707
Litt I1 40000-40178 (ev upp till 40192)
Litt I3 40400-40422
Litt N3 40600-40687
Litt N1 40800-40866

Det kan ha funnits fler vagnar. De flesta av vagnarna såldes efterhand till olika järnvägsbolag. VUB hyrde ut vagnar till slutet av 1930-talet då merparten av de kvarvarande vagnarna såldes till BJ.

Förutom Rössel och VUB har det funnits andra vagnuthyrningsföretag. Som exempel kan nämnas A C Olsson, Vectura och Järnvägsmateriel.

/Stig Lundin

Dessutom finns det väl ett kapitel om VUB i Lennart Welanders bok om VABIS, och listor över de VUB-vagnar som de tillverkade.

Förutom bilden i ursprungsinlägget finns fler i samma serie från Kockums på JvmKAGB00051 (40650 med skruvbroms) och JvmKAGB00236 (bl.a. 40653 och 40654).

/Sven


Hela tråden: