Anonyma skriverier på Järnvägshistoriskt Forum (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Stig Lundin, Sunday, February 22, 2009, 07:53 (5513 dagar sedan)

Mönstret går igen. Tid efter annan dyker det upp anonyma inlägg här på Järnvägshistoriskt Forum när det tas upp frågor som handlar om AGJ. Vid AGJ är det tabu att försöka resonera om olika förslag och idéer. Sådant ska inte förekomma. Föreningen har två "informationsportaler", föreningsbladet Jernvägsnytt och hemsidan. Där för man ut sådant som är positivt. Reella problem och avvikande åsikter sopas under mattan. Officiellt heter det att "det har aldrig gått så bra för AGJ som nu". Någon intern diskussion får inte förekomma. De medlemmar som ifrågasätter något försöker man på olika sätt frysa ut.

En nagel i ögat är därför när det kommer upp någon fråga om AGJ på Järnvägshistoriskt Forum. Då gäller det att försöka få tråden att spåra ur, så att den stängs eller tas bort. Hittills har man lyckats ganska bra och AGJ har fått ett onödigt dåligt rykte.

Bakom märkliga inlägg kring AGJ har vi sett flera olika signaturer. Som exempel kan nämnas "Busen", "Tröttsam", "Peter Fransson", "J Marti", "EJ" och andra fingerade namn. I flera av fallen är det med största sannolikhet personer i den inre kretsen vid AGJ som agerar. Officiellt heter det att man inte läser på Järnvägshistoriskt Forum, än mindre skriver här.

Trots att Trafikchefen berört denna fråga vid några tillfällen fortsätter de anonyma inläggen kring AGJ. Detta istället för att man tar tag i problemet och ser till att man kan föra diskussionen inom föreningen. Så här kan man inte hålla på, för då riskerar man att få ett löjets skimmer över AGJ. På sikt kan det vara förödande för hela museibanebranschen här i landet.

Nedan följer några exempel på den senare tidens anonyma inlägg kring AGJ.

"av J Marti, Thursday, February 19, 2009, 06:30
Var pengarna står i resultaträkningen är ointressant ur skattesynpunkt. Vad som är intressant är var de står i föreningens självdeklaration. Jag har svårt att tro att man har deklarerat dem som skattepliktig intäkt, men man kan ju aldrig vara säker..."

"av EJ, Thursday, February 19, 2009, 09:14
Jag tycker inte Hr Lundin skall uttala sig om hur en förenings ekonomi BÖR skötas. Jag var själv med för att hämta bokföring och underlag för bokföring för 10 år från Hr Lundin. Vad som lämnades över var TVÅ pärmar. TVÅ.
Kasta inte sten när du sitter i glashus heter det visst.
Lägg ner nu. Ägna dig åt historia, det är du bra på, men sluta hacka på saker du själv bevisat att du inte kan sköta."

"av EJ, Thursday, February 19, 2009, 12:13
Fanns ingen bokföring att granska..."

"av EJ, Thursday, February 19, 2009, 13:51
Just det, mycket AGJ internt i detta forum. Man blir såå trött.
Snälla ALLA, gör forumet läsvärt igen. Jag har inte skrivit tidigare här, men läst en hel del. Jag kommer sluta läsa om det fortsätter på detta sättet. Tråkigt, eftersom det står mycket intressant också."

Låst
1224 visningar

Hela tråden: