JVM har fått sin dispens för operatör ångpanna (Järnvägsmuseet informerar)

av Överkörmästaren, Monday, November 30, 2020, 21:35 (1235 dagar sedan) @ Kanal C

Ännu ett drag av svenska myndigheter för att slutgiltigt ta död på gammeltågsbranschen. Inte ens tidigare examinerad personal anses vara kapabla utan licensiering?


Fast nu blandar du lite. Ja, visst, det kan finnas de som eldat i 30-35 år.. Men har de koll på modern riskanalys osv?


Ingår det verkligen i kraven att man ska kunna just riskanalys?


Jag har inte sett de nya kraven, men jag kan tänka mig att man översatt en del gamla läror till moderna begrepp och uttryck.

Det är en viss skillnad mellan "riskhantering" (t ex att lära sig regler och varningstecken) och "riskanalys" (som vanligtvis utövas på högre nivåer i ett företag och inte direkt av själva maskinoperatören).

Jag har läst igenom de där kraven för ett tag sedan och vill minnas att det mesta i och för sig inte är några konstigheter, men utbildnings- och examineringskrav är i sig ganska betungande pålagor och när det dessutom krävs att man låter certifiera sig av något eller några utpekade organ för detta så skenar kostnaderna snabbt iväg även om själva innehållet inte behöver vara så märkvärdigt. (Det är egentligen ett märkligt förhållande i en rättsstat att man måste avtala med någon om något för att uppfylla ett myndighetskrav.)


Hela tråden: