Gammal räls på södra änden av SSJ (Fotografier/bildfrågor)

av Carl-Erik Olsson, Monday, November 30, 2020, 22:22 (1235 dagar sedan) @ K Lemming

F.d. Skåne-Smålands J, korsningen med Kärrarpsvägen.


Exakt! Rätt plats. Blev som sagt förvånad att se att rälsen ligger kvar här, vet någon hur långt den ligger kvar? Den är ju borta från Kärreberga station en bit norrut innan den dyker upp här vid korsningen med Kärrarpsvägen.

Här är Google Street View från platsen:

Korsningen med Kärrarpsvägen

Så sent som 2011 fanns ju även kryssmärken kvar och rälsen gick fortfarande tvärs över vägen.

[image]


Ligger kvar ner till Hedendalsvägen, vill minnas att där står en hastighetstavla också kvar i närheten av Hedendalsvägen. Har själv också undrat vad orsaken till att denna biten inte revs upp, fick vid något tillfälle höra att spåret behölls från Kärreberga station och en liten bit uppåt för att kunna ställa upp vagnar på, om detta stämmer vet jag inte, innan min tid.

Jodå, det stod sista tiden innan spåret revs in till Kärreberga 2008 (enligt "Järnvägsdata" 2009) en mängd täckta godsvagnar på andra sidan vägkorsningen på bilden, säkert ett par hundra meter, som sågs tydligt från både den trafikerade banan, fd HHJ, och väg 21. Fast som vanligt när det fanns möjlighet tog jag aldrig någon närmare titt eller bild så jag minns inte om det var Gbs eller Hbis-liknande vagnar som stod där. Även om spåren låg kvar över vägen 2011 så hade resten in till Kärreberga rivits och marken plöjts upp. Senare revs spåren över vägen och återfanns delvis slängda intill den kvarvarande banvallen. Betongplattorna var dock spårlöst försvunna då och ersatta av asfalt.
Fler forumskribenter borde kunna komplettera!
/CEO


Hela tråden: