JVM har fått sin dispens för operatör ångpanna (Järnvägsmuseet informerar)

av Herbert Paalberg @, tisdag, december 01, 2020, 16:53 (571 dagar sedan) @ HP

Med certifierad person ombord på ångloksdraget tåg så undrar jag bara om vi några stycken gamla stötar som fortfarande har kompetensen kvar sedan många år tillbaka fortfarande kan anses som behöriga. För min egen del började det år 1974 alltså 46 år sedan när jag var med som eldare ombord på J 1237 när NOJ firade 100-årsjubileum. Jag fick en gedigen utbildning av "di gamle" ångloksförarna i N som sedan blev min hemstation som lokförare. Medlem i NJ och dess föregångare "Södra Stambanans Järnvägsförening" sedan 1968. Föreningen ägde ju ett antal ånglok under åren så det blev en massa körningar med olika ånglokstyper av varierande litt. både på normal/smalspår. Det var en enorm känsla att få arbeta ombord med dessa gamla legender som under sin lokförarkarriär verkligen tjänstgjort i skarpt läge under ångloksepoken. För min del har det blivit åtskilliga ångkilometrar under åren och jag har själv under åren utbildat flera förare i ånglokstjänst där de fick prova på och genomgå både teori och praktik samt examinerat dessa. Min målsättning har hela tiden varit att kunna visa upp ett fungerande ångtåg för kommande generationer så att den gamla tekniken ej glöms bort. Jag har under hela min tid som förare alla turer under 45 år nedtecknat i en skaplig samling annotationsböcker där alla olika turer, sträckor samt övriga uppgifter om varje tåg samt alla lokindivider som jag framfört inte bara de ordinarie utan även alla museikörningar hos olika föreningar.
Men det är väl nya tider numera och då duger inte lång erfarenhet längre. Palle i Vika ;-)

Hela tråden: