HiK & KK vs äldre bromsar (Fordon: allmänt)

av Bertil Bengtsson, Thursday, December 03, 2020, 18:08 (1239 dagar sedan) @ el_vikingo

Ja!
För de som kan tyska: läs avsnittet om Knorr Selbstregler typ C - föregångaren till D, D1, D2, D3. Den var färdigutprovad 1938, bland annat i Schweiz. Men så kom andra världskriget emellan, så den enda järnvägsförvaltning som tycks ha använt den är danska statsbanorna. De första My-loken hade förarbromsventil typ C (framgår exempelvis av foton från NoHAB) ! Förmodligen även de danskbyggda "F-loken". Den kännetecknas av att det "inte gick" att göra losstöt... Ville föraren lossa bromsen - helt eller delvis - lade hen handtaget i det läge som motsvarade den tryckökning hen ville ha - helt eller delvis - och tryckte sedan på en klinka på handtagets undersida. Ventilen avgjorde sedan själv längden på losstöten! Föraren kunde inte avbryta eller förlänga en sålunda inledd losstöt, och något särskilt "lossläge" fanns inte! På loken fanns det en luftbehållare, som simulerade "första vagnens" bromsluftbehållare, och utifrån dess aktuella lufttryck styrdes losstötens längd! Och jo - det tycks ha fungerat även i backarna i Schweiz! Precis som D2, D3 hade C en knapp, med vars hjälp man sakta kunde utjämna överladdning i tåget.
Ventilens nackdel var att den inte hade gummimembran, så som D2, D3; den hade slider. Så DSB bytte snart ut C-ventilerna mot D2.
Förlåt - det här var ju OT!
Berra


Hela tråden: