Vagnar C06 B06 B6. Nynäsbanan (Fordon: vagnar)

av Anders.k., Saturday, December 05, 2020, 11:33 (1210 dagar sedan) @ Leif B

Var har man historiskt sett kunnat se dessa -40 tals pendeltågsvagnar förutom i pendeltrafiken i Stockholm och Göteborg? Har dom blivit insatta i SJ:s ordinarie tåg som reservvagnar eller liknande vid behov? Militärtransporter?
Jag har hört att vissa varit uthyrda till NSB och ett par har hamnat på OHJ i Danmark, men har SJ använt dom på längre sträckor?
Hur många exemplar kan det finnas kvar som undgått plåtsaxen?

Mvh Erik


Nynäsbanan kanske faller utanför frågan, genom att vara en del av "pendeltågstrafiken" i Stockholm. Från elektrifieringen (1962) till pendeltågen tog över (1973), så var ju Bo6 den typiska Nynäsbanevagnen, i de flesta tågen tillsammans med en Bo13 eller F5 med konduktörskupé.

Men det förekom Co6/Bo6 redan före elektrifieringen, en bild och en fråga här.

En (1)vagn fick oljeeldad varmvattenuppvärmning 1953 för att användas på SNJ står det i boken som alla bör ha.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: