Vagnar C06 B06 B6. Nynäsbanan (Fordon: vagnar)

av Lennart Petersen, Monday, December 07, 2020, 02:52 (1234 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Enligt Bengt Hammar i boken Nynäsbanan körde man genomgående tåg Stockholm-Nynäshamn redan från trafikstart 1901 och då med tre tågpar om dagen , men man bytte lok i Älvsjö och SJ lok drog Älvsjö-Stockholm C . Från 1905 var det 4 tågpar plus ett sommartåg.
Från 1909 även lokaltåg Stockholm-Österhaninge(Handen) och Tungelsta. Sth för banan var blygsamma 30km/h vilket förklatas av att man av ekonomiska skäl inte haft råd med allt i banbygget men från 1909 som redan nämnts blev det 90 km/h vilket då var den högsta på alla privatjärnvägar och hos SJ var det väl inte förrän på 40-talet man kom över 90?
En liten märkvärdig sak med SNJ var att banan var ett statligt ägt bolag 1957-1968 då allt överfördes till SJ. Enligt nämnda bok likviderades bolaget 1968 men jag minns att SNJ i många år därefter hade ett postfack på posten Solna 1, det kom aldrig post dit och ingen frågade efter post heller men avgiften för facket tycks ha betalats ordentligt varje år annars hade dom inte fått ha det kvar.


Hela tråden: