Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? Definition (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Herbert Paalberg, Monday, December 07, 2020, 20:40 (1235 dagar sedan) @ Granis

SJ L18p 3137 (NVHJ 22) körde jag år 2015 se Hans Peters fina film på Youtube där han filmade sträckan Vk-Akm-Vk när vi körde sommartrafiken däremellan och vi körde även Tomtetåget fram till år 2016 mellan Vk-Gbk med genomgående ångvärme. Klart sevärd film.
NVHJ 22 är ju ett signum för det som senare blev TJF. Den som skall ha äran till att det blev en förening var framlidne signalreparatören Wilhelm Häggström i Västervik som på eget initiativ samlade på sig lite rullande material från NVHJ. Hans ide gick ut på att placera detta tågsätt uppe vid Kulbackens Museum i Vk på ett litet spåravsnitt som han själv hade anlagt. Han ombesörjde transporten själv med vagnarna och tendern till platsen men själva loket kunde inte köras över den gamla öppningsbara svängbron vid Slottsholmen då den hade för dålig bärighet. Jag och några mina gamla vänner som växte upp i Johannesdal i Vk kände till Willes planer och erbjöd oss att hjälpa till men med ett krav att materialet skulle återföras upp till stationsområdet då vi ville renovera upp tåget i löpdugligt skick vilket vi lyckades med och detta ägde rum år 1967 (Högertrafikåret) och redan år 1972 hade vi ånga på loket. Vi var ett litet trevligt gäng som med enkla medel och utan föreningsstatus innan vi år 1979 bildade TJF.
Redan till lucia 1981 körde vi vårt första luciatåg med 22:an som dragare till Vbä med ett lyckat resultat. Resten är historia. Jag har haft 22:an som mitt eget lilla skötebarn i nära 50 år och utan Willes startinitiativ hade nog aldrig TJF existerat idag. Nu så här i efterhand är det endast en person kvar av oss som började år 1967 och det är min gamla barndomsvän och lok-
förarkollega Anders Henriksson i M som fortfarande medverkar i föreningen. Det har verkligen glesnat i leden av pionjärerna av naturliga skäl och själv tröttnade jag när stenkolet ersattes med dieselolja fullt ut. Jag fick lära mig av mina gamla lokförarkollegor i N (Stollaknölen) när jag inledde min lokförarbana att ett tåg består av ett riktigt draglok med vagnar och där huvudledningen matas med luft från en ångdriven Knorrpump samt värmen levererad från en ångvärmeledning till elementen i vagnarna. Palle i Vika.;-)


Hela tråden: