Trafikeringssystem F tidigare FÖT .... (Signaler/säkerhet)

av S-O Strand, Tuesday, December 08, 2020, 13:36 (1206 dagar sedan) @ Göran Kannerby

går på lördag den 12 december i graven. Fr.o.m söndag den 13 trafikeras Örbyhus-Hallstavik enligt system S, alltså som spärrfärdsbana. Sista tågfärden enligt trafikeringssystem F kanske redan har gått eftersom vad jag förstår det är dåligt med trafik på banan nuförtiden. Källa till ovan är ändringstryck fr.o.m 20-12-13 till linjeboken för Gävle Trafikcentralområde.
Lite märkligt är det att Trafikeringssystem F togs in som en egen modul i TTJ från den 1 juni i år. Nu slopar man det helt.
I hur många år kom trafikeringssystem F/FÖT att användas? Mellan 25-30? Och varför blev det inga fler linjer som det kom att användas på ?


31 år!

Enligt Järnvägsdata (1992): "från 28.5.1989 dirigeras tågen med kommunikationsradio från trafikledningen i Gävle"

Redan 1981 infördes radiostyrning av växlar så att föraren själv kunde lägga om dem.


Var det inte tkl i Örbyhus som skötte trafikledningen innan Gävle tog över? Var inte FÖT ett begrepp redan 1981?


1. Så var det nog
2. Vet ej

Men det skulle ju kunna vara så att det enda som hände 1989 var att Gävle tog över.

Enligt ett äldre inlägg i detta forum var sträckan Örbyhus-Hallstavik vut-bana fram till den 28 maj 1989. Tkl för vut-banan var tkl Örbyhus. Radiostyrda växlar hade införts på försök i Dannemora och Gimo den 6 maj 1981. Begreppet FÖT-bana infördes vid tidtabellsskiftet i maj 1989.


Hela tråden: