Trafikeringssystem F tidigare FÖT -- historien, del 2 (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Tuesday, December 08, 2020, 14:29 (1229 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

(forts.)

I BV/TRI-projektet, som tog fram de nya trafikregler som skulle ersätta gamla säo och som ledde till JTF 2009, där ingick principen att det skulle skapas tydliga trafikeringssystem. Föt blev därmed system F. Men, Järnvägsinspektionen (som hade ”kapat” BV/TRI-pojektet) ville inte ha med system F i sina föreskrifter (liksom inte heller system R, E2 och E3), så trafikreglerna för system F gavs ut av Banverket som ett tillägg till JTF.

Sakändringar från 2009 var följande:
– Ett körtillstånd för ett tåg skulle nu bara gälla från en driftplats till nästa. (Den tidigare möjligheten, att lämna körtillstånd förbi en station där tåget enligt sin tidtabell var genomfartståg, den slopades alltså.)
– ”Trafikeringssystemet sth” höjdes från 70 till 80 km/h.
– Termen ’centraltågklarerare’ byttes mot ’fjärrtågklarerare’; driftplatserna ansågs vara fjärrbevakade (fast de förstås inte var fjärrmanövrerade).

År 2016 slopade Transportstyrelsen föreskriften JTF, och Trafikverket i samarbete med ”branschen” tog över trafikreglerna, nu i form av TTJ. Det dröjde dock till 2020 innan tilläggsreglerna för system F (och för system R) formellt blev en del av TTJ. Det kan tyckas egendomligt att man så sent lade ner arbetstid på en ”onödig” upparbetning (planerna på ändring av (Öh)–Hak från system F till S var kända), men för framtiden ansågs det ändå lämpligt att se till att F-reglerna höll någorlunda jämna steg med ”övriga TTJ”.

Att (Öh)–Hak nu ändras till system S är inte så konstigt. Trafiken är minimal. Hastigheten är ändå begränsad till 40 km/h, av ”spårtekniska skäl”. Att se till att tågklarerarna upprätthåller kompetens för ett trafikeringssystem som nästan inte används, det anses med rätta kosta mycket pengar och resurser i onödan.

Faktiskt försvinner inte system F den 13 december. Från det datumet blir det visserligen ingen bana där systemet längre används, men det lever kvar i ett litet tag i form av regler i TTJ. Dock talar allt för att de TTJ-moduler som behandlar system F kommer att slopas den 1 juni 2021 i samband med TTJ-uppdateringen då. Men dokumenten läggs i ”arkivet” och kan blåsas liv i, om det finns behov. Själv är jag dock inte särskilt hoppfull om det.

Ett område där system F kan tänkas göra nytta i framtiden, är som beredskap för krigstillstånd, terrordåd eller andra katastrofer. I framtiden lär det inte finnas några tågklarerare att skicka ut att lokalbevaka driftplatser, om t.ex. fjärrbevakningscentralen i X-stad inte fungerar längre av någon anledning. Då lär en ”system-F-liknande” trafikering bli nödvändig, om någon trafik alls ska kunna bedrivas.
/up


Hela tråden: