Slingerväxel (Bana)

av Leif B, Tuesday, December 08, 2020, 20:36 (1206 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vad är poängen med en slingerväxel? För den har väl inte med spårförslingring att göra?


Här är en slingerväxel nånstans i världen, möjligen i Norge: https://pbs.twimg.com/media/EG7SuKPU8AA3tCq?format=jpg&name=900x900

I många fall är det ju logiskt sett en form av enkel korsningsväxel, men där det fattas ett rakspår i stället för ett kurvspår.

I andra fall handlar det om att spåren är sidoförskjutna mot varandra så att färd rakt fram inte är möjlig, en sådan växel fanns väl bl a i Tungelsta.

Jämfört med en korsningsväxel så är slingerväxeln enklare med färre korsningar och rörliga delar och man ändå aldrig räknar med att behöva åka rakt fram så. Den var säkert billigare då, men idag är nog en dubbel korsningsväxel billigare bara för att den finns som standard och inte behöver specialtillverkas.

Men varför inte dra i sär växlarna helt och använda två vanliga, enkla växlar bredvid varandra? Enda skälet är om man inte riktigt hade plats, se t ex bilden på länken ovan.

Men i praktiken så var de tillfällen när en slingerväxel var den mest rationella lösningen väääldigt sällynta, varför även slingerväxlar är väääldigt sällsynta. Ett av de sällsynta exemplen kan beskådas i Jädraås (andra bilden).


Hela tråden: