Trafikeringssystem F tidigare FÖT -- historien, del 2 (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Wednesday, December 09, 2020, 07:59 (1206 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ett område där system F kan tänkas göra nytta i framtiden, är som beredskap för krigstillstånd, terrordåd eller andra katastrofer. I framtiden lär det inte finnas några tågklarerare att skicka ut att lokalbevaka driftplatser, om t.ex. fjärrbevakningscentralen i X-stad inte fungerar längre av någon anledning. Då lär en ”system-F-liknande” trafikering bli nödvändig, om någon trafik alls ska kunna bedrivas.
/up


Tack för fyllig redogörelse!

Det skulle väl vara smart att istället för att kassera F-modulen bibehålla den just av beredskapsskäl? Förr fanns ju på motsvarande sätt en "krigs-säo" ända in på 1990-talet.

Skall sådana reservsystem vara effektiva, bör de vara inövade och kunna sättas igång genast. Så var inte fallet med "krigs-Säo". Den var inte hemlig handling. Men skulle distribueras och utbildas i, givetvis av de vanliga fortbildarna. Detta vid beredskapsgrad III, den lägsta. Svenska samhället var ju då uppbyggt på en stegvis beredskapshöjning III > I.

"Krigs-Säo" byggde mycket på 2 världskrigets tyska och finländska erfarenheter från östfronten.
Exempel på inslag:
- Teleförbindelserna med tågledaren och grannstationerna brutna. Enskild tkl får ökade
befogenheter.
- Körning på tidsintervall mellan tågen
- Förarnas möteskontroll slopad
- Körning på siktsträcka efter annat tåg (För att få iväg tågköer).
Givetvis togs större risker än i fredsdrift.


Hela tråden: