Trafikeringssystem F tidigare FÖT -- historien, del 2 (Signaler/säkerhet)

av Peter Flink, Thursday, December 10, 2020, 08:53 (1232 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Faktiskt försvinner inte system F den 13 december. Från det datumet blir det visserligen ingen bana där systemet längre används, men det lever kvar i ett litet tag i form av regler i TTJ. Dock talar allt för att de TTJ-moduler som behandlar system F kommer att slopas den 1 juni 2021 i samband med TTJ-uppdateringen då. Men dokumenten läggs i ”arkivet” och kan blåsas liv i, om det finns behov. Själv är jag dock inte särskilt hoppfull om det.

Ett område där system F kan tänkas göra nytta i framtiden, är som beredskap för krigstillstånd, terrordåd eller andra katastrofer. I framtiden lär det inte finnas några tågklarerare att skicka ut att lokalbevaka driftplatser, om t.ex. fjärrbevakningscentralen i X-stad inte fungerar längre av någon anledning. Då lär en ”system-F-liknande” trafikering bli nödvändig, om någon trafik alls ska kunna bedrivas.
/up


Tack för fyllig redogörelse!

Det skulle väl vara smart att istället för att kassera F-modulen bibehålla den just av beredskapsskäl? Förr fanns ju på motsvarande sätt en "krigs-säo" ända in på 1990-talet.

Eftersom ett av skälen till nedläggning är att det är svårt att upprätthålla kompetensen på ett specialsystem så skulle det verkligen inte bli bättre .......


Hela tråden: