Trafikeringssystem F tidigare FÖT - dansk variant (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Thursday, December 10, 2020, 10:56 (1232 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag såg det aktivt första gång 1977, vid ett besök på dåvarande Hads-Ning Herreders Jernbane vid Århus: En förortsbana med livlig trafik. Fjtkl hade händerna fulla med graf och telefonlur, så linjeradions talriktning skiftades med fotkontakt.

T ex tåg 01 i (dygn)grafen skulle ges körtillstånd A-B. När detta skett fyllde fjtkl i tåglinjen med grön blyerts på denna sträcka. Det skulle ju gå att i vart fall hjälpligt radera, t ex om körtillståndet måste återtas.

Även föraren skulle förstås dokumentera: Tågrapport skrevs för alla tåg och bestod av ett dubbelvikt blad: Med olika fält för resanderäkning, händelserapportering - och körtillstånd. Den senare en förtryckt gränspunktslista, där "fel" riktning korsades över. Vid fjtkl körtillåtelse ritade föraren (med valfri penna) en pil i tabellen fram till gränspunkten.

På något sätt angavs om körtillståndet gällde fram till plattform på gränspunkten. Eller bara till driftplatsgränsen, t ex vid möte. Där de två tågen sedan separat "snackades in".

Man skilde noga på signalgivningen ut från Århus: "Kör" i utfartssignal innebar enbart körmedgivande till driftplatsgränsen. Passage av denna krävde tillåtelse av fjtkl i Odder.

Givetvis bandinspelades fjtkl samtal. På en synbarligen vanlig standardbandspelare i en låda
i fjtkl-bordet.


Hela tråden: