Anten-Gräfsnäs Järnväg 1985 (Fotografier/bildfrågor)

av Lars Johansson, Sunday, February 22, 2009, 20:23 (5534 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Eftersom jag själv var projektledare för bl.a. uppförandet och flytten av Björsareds stationshus och även banchef i samband med byggnadet av stationsområdet så har jag en hel del att tillföra kring historien rörande Gräfsnäs.

Som en bisak och kommentar till PÅLs påstående om utvecklingsplanerna för AGJ genom åren så kanske jag kan nämna att det är jag som har skrivit och nedtecknat dessa och även fått marknadsföra dessa gentemot politikerna på en mängd med mötet. Det första gjordes 1984 och kallades "AGJ har att satsa eller försvinna". Genom åren har det sedan blivit ett antal sådana dokument. Stig Lundin var en ovärderlig idespruta och drivande i frågan tillsammans med Bengt Nordh. Stig Lundin gillade dock inte att gå på möten och tala för varan och det överlät han med varm hand till Bengt eller mej.Det var då vi gemensamt lade grunden till ideerna kring det som AGJ är idag. Att vi senare har olika uppfattning om hur AGJ skall drivas och omfattningen av vår verksamhet är en helt annan sak.

Tillbaka till Gräfsnäs. Vi hade många problem innan vi kunde genomföra projektet och det är många minnen som flyger genom huvudet då man ser bilden.

Bekymren när det gäller etableringen i Gräfsnäs började redan i samband med att vi började att diskutera att vi ville flytta stationen från dess tidigare läge vid Missionskyrkan. Det skrevs protestlistor och det var åtskilliga möten som man fick genomlida innan vi kunde påbörja vår stationsflytt. Då det ligger ett vårdhem i närheten så ville motståndare till projektet få det till att det skulle ske en masslakt av patienter om man byggde en station där. För att inte tala om vilket bomelände det skulle bli då vägen ned till Gräfsnäs Slottspark tangerade stationsområdet. Lyckligtvis blev det inte så utan tack vare ett massivt stöd från Alingsås Kommun så kunde vi få våra tillstånd. En annan lycklig omständighet var att vi kunde samordna schaktningen och utfyllnaden av stationsområdet med de ledningsdragningar som kommunen gjorde i området och vi kunde då bli vid en hel del fyllnadsmassor. Entrepenören ville även nyttja banvallen som transportväg vilket vi gick med på, dock förutsatt att denne tog bort spåret och återuppbyggde det efter avslutat arbete. Nu höll sig inte entrepenören till det som avtalades utan denne lade rören i banvallen istället gör som ritningarna föreskrev brevid. Detta kom dock senare att bli till en fördel för föreningen då vi 2008 förvärvade det markområde där stationshuset är byggt på av kommunen. Vi kunde då utnyttja nämnda faktum till vår fördel och pressa markpriset en aning. Det var lite om stationanläggningen. Jag kanske får möjlighet att återkomma med flytten av "Björsared" vid ett annat tillfälle och arbetet som projektledare vid iordningsställandet av stationshuset på plats i Gräfsnäs.

Det finns mycket att berätta rörande Gräfsnäs men man skall komma ihåg att tillkomsten av AGJ och Gräfsnäs station inte är en persons verk utan många medlemmars gemensamma verk. Ett verk som sedan axlats av många medlemmar genom årens lopp och som fortsätter än idag med de som har orken att lägga sin fritid till gagn för föreningen.


Hela tråden: