Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Mattias Jansson, Saturday, December 12, 2020, 18:24 (1228 dagar sedan) @ petersp

Hej alla järnvägsvänner,

jag var född i Berlin i 1957 och har blivit skickad ut med "Berlinerbarnhjälpen" i 1963 til en fosterfamilj i Nässjö som ja är fortfarande i kontakt. Jag kommer ihåg tågresan som gick från Hamburg (Tyskland) antagligen över Puttgarden/Rödby (DK) och Malmö och sent vidare på södra stambanan via Hässleholm. Vid nästan varje station var det två, tre stycken av os i småbarnsåldern som fick hoppa av och träffa sina gästfamiljer.

Jag hamnade som sagt hos en jättetrevligt familj i Nässjö där jag fick uppleva underbara månader med deras egna barn i ett komplett annorlunda liv och det tog inte länge att jag kände mig själv som halv-svensk. Ännu mer när jag hade lärt mig språket. Kontakten till min fosterfamilj håller fortfarande efter mer än femtio år.

Under de senaste åren har jag börjat recherchera hur den där tåget kunde har sett ut och vilka lokomotiver och vagn tåget kan har bestått av. Men tyvärr har jag inte fått fram väldigt mycket.

Tror ni at man kan få fram sådant information eller vet ni någon bra kontakt för sådana frågor?

Det skulle vara jätteroligt at får mer information om tåget i 1963 som hade bringat mig til Sverige.:-)

Många hälsningar
Peter Spierling
(Essen/Tyskland)

Som en del andra varit inne på så undrar jag om du verkligen reste genom Danmark om det var från Berlin? Mest sannolikt låter spontant Berlin - Sassnitz - Trelleborg - Malmö.

Anledningen till min fundering är att även min familj, eller rättare sagt min mormor och morfar tog emot en Berlinflicka i samma veva, fast i Nyköping. Och det var i huvudsak just barn från Berlin det handlade om. (Visst, det kanske förekom från Västtyskland också, men det var just Berlinhjälpen som verkar ha varit vanligast.) Och om det inte samtidigt var en massa barn från (den vid 1963 redan hyfsat välmående) förbundsrepubliken med, så känns det ologiskt att ni först skulle ha tagit ett Interzonenzug till Hamburg och sedan bytt där.

Det varierade över tid men det kan till och med ha varit direkt till Nässjö i ditt fall då det fanns direktvagnar hela vägen till och från Stockholm vissa perioder (men för att se det behöver man en tdt för just den aktuella perioden).

Jag har en tdt 1961 strax före murbygget och en från 1967, men ingen däremellan, så exakta tidsuppgifter kan jag inte bjuda på, men såvida du inte absolut säkert minns att det var via Hamburg och Danmark ni åkte, så tippar jag på Sassnitz - Trelleborg.


Hela tråden: