Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Hans Broman, Sunday, December 13, 2020, 11:20 (1229 dagar sedan) @ petersp

Hej Lennart,

tack för svaret! Det är rätt att det fanns nog inga direkta flyg från Berlin till Malmö och jag kommer ihåg att jag flög ut från Berlin med PanAm. Tidtabellerna av PanAm visar inte så många flyg från Berlin till andra destinationer i tyskland eller norra Europa men jag hittade flera flyg per dygn som gick till Hamburg. Därifrån har jag nog fortsatt till Malmö Vulltofta och det kan hända att det var en Transair flyg.

I alla fall är nu klart att jag inte har rest in till Sverige med ett tåg utan med flygplan via Malmö Bulltofta.

Nu gäller det att får fram vilket tåg gick från Malmö C till Nässjö den 20. Mars 1963, som kom fram till Nässjö vid middags- eller eftermiddagstiden. Och när man vet tåget eller har en översikt över alla möjliga tåg på denna dag då kan man nog säkert får fram vilka Lok och vagn dessa tåg hade.

Tack så hemskt mycket til dig och alla andra här i forumet som hjälper till med replik till mina frågor. det är väldigt spännande o ser vad man kan får fram innan bara en dag när det är så många som hjälper till.

Många hälsningar

Peter

Den 20 mars 1963 var en onsdag. För mig verkar det troligaste tåget ha varit snälltåg 18 mot Stockholm, 13.40 från Malmö C och 17.01 till Nässjö. Åtta minuters uppehåll i Hässleholm, där vagnar från Köpenhamn och Helsingborg kopplades till. I Alvesta tillkopplades en vagn (eller möjiigen flera) från Karlskrona. Uppehåll vidare i Lund och Eslöv, alltså totalt fyra uppehåll före Nässjö. Säkerligen drogs tåget av ellok littera F. Någon annan kanske kan komplettera med vagnsammansättning vid den tiden?

Ett alternativ kan möjligen vara det långsamma persontåget 102 mot Norrköping, 9.15 från Malmö C och 15.21 till Nässjö. Det gjorde ett trettiotal uppehåll på vägen dit, vilket kan ha varit en fördel om många av de andra barnen skulle bo hos familjer på mindre orter eller på landsbygden. Men jag tänker mig att den här avgångstiden förutsätter att hjälporganisationen ordnade gemensam övernattning i Malmö för er barn.

Vi har också snälltåg 88, avgång 7.25 från Malmö C, med det förutsätter i högsta grad övernattning i Malmö.

Du nämnde Hässleholm. Blandade tåget 3344 gjorde många uppehåll på väg till Nässjö och stod inte mindre än 51 minuter i Hässleholm. 12.40 från Malmö C, 19.04 till Nässjö. Det fanns också en möjlighet att ta ett rälsbusståg 13.43 från Malmö C till Hässleholm och där byta till tåg 3344. Kanske gjorde ni så?


Hela tråden: