Hembudsrätt vid uppriven järnväg (Bana)

av Harald, Sunday, December 13, 2020, 11:30 (1229 dagar sedan) @ Göran Kannerby

När SJ (SJB då) byggde tror jag det var med full äganderätt för staten, men för privatbanor kan marken upplåtits på servitut, och då har väl den gamla ägaren inte helt uppgett äganderätten av marken. I de fallen finns ganska säkert en återköpsklausul.


Det är mycket ovanligt att järnväg byggs med servitut och frågan är om det överhuvudtaget förekommit före 1990.

Vägar byggs däremot ofta med vägrätt och det är en slags servitut som medför att om vägen tas ur bruk återgår marken utan ersättning till den ursprunglige ägaren.

Ja, expropriation var ju det vanliga och det finns expropriationskartor med tillhörande handlingar för de flesta järnvägar på Lantmäteriets webbplats. Dock är väl tunnlar i regel byggda med servitut.


Hela tråden: