Hembudsrätt vid uppriven järnväg (Bana)

av Göran Kannerby, Sunday, December 13, 2020, 19:04 (1229 dagar sedan) @ Kjell Aghult

När HWJ byggdes, så upplät en stor för banan viktig bruksägare fri mark för banan, mot att banan skulle trafikeras i all framtid!
Hur löstes detta?

Jag gissar klausulen förhandlades bort efterhand. Inte minst dåvarande SJ Fastighet (Dagens Jernhusen) lär ha ärvt flera överenskommelser med giltigheter t ex 99 år, "evärderlig tid" etc. Ingen kunde ju förr tänka sig att den juridiska personen affärsverket SJ någonsin skulle försvinna. Så skedde ändå fr o m 2013-01-01 (Datumet rätt?).

Observera att de avtal som SJ (affärsverket) slöt hade staten som part.

Ett intressant udda fall är det avtal som Västerviks kommun har om industrispår, det är närmast ett slavavtal där SJ (staten) åtar sig att hålla industrispåren i Västervik. Eftersom avtalet saknar uppsägningsklausul är staten bunden av avtalet även om Västervik skulle förlora järnvägsförbindelse med omvärlden. :-)

(det kommunala bolaget där jag köper fjärrvärme ville skriva avtal med mig där uppsägningsklausulen endast fanns i "allmänna villkor" vilka kunde ändras ensidigt, det gick jag inte med på eftersom det kunde ålägga mig att ha fjärrvärme även om huset t o m var rivet)


Hela tråden: