Hembudsrätt vid uppriven järnväg (Bana)

av Göran Kannerby, Sunday, December 13, 2020, 21:16 (1201 dagar sedan) @ Harald

När HWJ byggdes, så upplät en stor för banan viktig bruksägare fri mark för banan, mot att banan skulle trafikeras i all framtid!
Hur löstes detta?

Jag gissar klausulen förhandlades bort efterhand. Inte minst dåvarande SJ Fastighet (Dagens Jernhusen) lär ha ärvt flera överenskommelser med giltigheter t ex 99 år, "evärderlig tid" etc. Ingen kunde ju förr tänka sig att den juridiska personen affärsverket SJ någonsin skulle försvinna. Så skedde ändå fr o m 2013-01-01 (Datumet rätt?).


Observera att de avtal som SJ (affärsverket) slöt hade staten som part.

Ja, som jag skrev så är ett affärsverk inte någon juridisk person. Hur gick förstatligandet till? Köpte staten hela järnvägsbolagen? i så fall övertog väl staten bolagens förpliktelser.

Ja, så bör det ha varit. Även de som köptes som konkursbo måste ha fått med sig avtalsåtaganden.

Undantaget kan ha varit om staten köpte delar av bolaget och bolaget sedan levde vidare utan att bli uppköpt av staten.


Hela tråden: