Hembudsrätt vid uppriven järnväg (Bana)

av Hans Broman, Monday, December 14, 2020, 14:33 (1223 dagar sedan) @ Kjell Aghult

..Vad menar du med mellanhandsroll? SJ var ingen mellanhand. SJ (formellt Kungliga järnvägsstyrelsen) var en del av staten. Vid bolagiseringen 2001 bildades affärsverket Statens järnvägar för att ta hand om en del saker som inte överfördes till bolagen, bland annat de avtal som staten hade genom Kungliga järnvägsstyrelsen. Affärsverket avvecklades 2012-12-31.

Jag är tydligen för dåligt juridiskt bevandrad: Vilket samband fanns mellan begreppen "Kungl. Järnvägsstyrelsen" och "affärsverket Statens Järnvägar?" Man talade ju även före 2001 om affärsverket som verksamhetsform - mer tungrodd än aktiebolaget. Och fler sådana än SJ fanns.
- - -

Sambandet är att både Kungl. Järnvägsstyrelsen och affärsverket Statens Järnvägar var en del av svenska staten och vid var sin tid hade till uppgift att företräda staten i vissa järnvägsfrågor. När Banverket bildades övergick infrastrukturfrågor till detta. Därför var det inte alls lika många järnvägsfrågor kvar för "Statens järnvägar" att företräda staten i.


Hela tråden: