Tankvagn med mjölk - bild (Fordon: vagnar)

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, December 15, 2020, 13:02 (1222 dagar sedan) @ Ted S

[image]

Bild från bangården i Enskede, foto AGR okänt år, min samling.

Användes MC:s/Arla:s lokomotor endast mellan "Enskedebangården" (hette den verkligen det?) och mejeriet eller kördes den (ibland) även till Älvsjö gbg?

Jag föreställer mej att råmjölk är en förhållandevis ömtålig vara och att det därför var viktigt att få vagnarna till mejeriet så fort som möjligt.

(Sidospår: Jag är uppvuxen i Kallhäll där Arlas stockholmsmejeri nu ligger. När mejeriet skulle byggas fanns en stor opinion som motsatte sej bygget - det skulle störa naturvärden och även utsikten över Mälaren. När det visade sej att Arla använde felaktiga perspektivritningar i bygglovsansökan - byggnadernas höjd var inte korrekt - verkade det ett tag som om bygget skulle stoppas. Men så hade Arla ett avgörande argument: Om mejeriet byggdes i Kallhäll skulle det vara möjligt att fortsätta med järnvägstransporter av råmjölk. Det här var i början på 80-talet och miljöfrågorna började bli viktiga - ni minns väl kanske kärnkraftsomröstningen? Så bygglov beviljades men några järnvägstransporter såg vi aldrig...)

/TKO


Hela tråden: