Fler söndagsbilder (Fordon: lok)

av morrgan, Monday, February 23, 2009, 06:50 (5539 dagar sedan)

På den första bilden är det rätt så lätt att räkna ut hur "servon" till omkastningen fungerar. Man lägger fyllningshandtaget i hytten i önskat läge, då öppnas styrventilen på omkastningscylindern och cylindern rör sig mot läget när man kommer dit så stänger återställningslänken styrventilen till ett nytt jämnviktsläge.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/Union%20Pacific/UP2295-powerreverce.jpg[/img]

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/Union%20Pacific/UP2295-koltag.jpg[/img]

I botten av koltaget går stokerskruven som "eldar" loket. Den skruvar fram kolet till de två vertikala skruvarna som lyfter upp det till öppningarna vid sidan av fyrluckan, där blåses sedan kolet in i fyren så att bränslet sprider sig jämt.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/Union%20Pacific/UP2295-stokerskruv.jpg[/img]

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/Union%20Pacific/UP2295-stokerreglage.jpg[/img]

Ovanför kopplingen mellan lok och tender sitter stokerröret, under detta grova ledade rör sitter drivaxlen för stokern.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/Union%20Pacific/UP2295-stokerdriv.jpg[/img]

Stora lok drar långa tåg därför har loket 2 st luftpumpar, då loket är utrustat med icke sugande injektorer sitter ångventilen 2 meter upp från injektorn.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/Union%20Pacific/UP2295-luftpumpar.jpg[/img]

Ovanför injektorn ser man drivmotorn för stokern.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/Union%20Pacific/UP2295-injektor.jpg[/img]

Matar eller backventil för vattnet till pannan från injektorn.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/Union%20Pacific/UP2295-matarventil2.jpg[/img]

morrgan


Hela tråden: