Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Hans Broman, Wednesday, December 16, 2020, 11:19 (1198 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hej Hans,

vad jag vet säkert (fran min fostermor's brev) är dagen av hemresan (10.06.1963) och tågnummret 1225 och tiden (15:13) och att den gick ifrån Jönköping.

Min fostermor berätta att tåget skullem går "direkt till Hamburg" och därifran skulle jag flyga hem till Berlin.

Jag är också nästan säkert att det måste har varit fler Berlinerbarn och vuxna ledare från Berlinerbarn-Hjälpen med oss på tåget. Jag antar, att dom hade samlat barn från hela Smålands Högland etc. i Jönköping. Därför har mina gästföräldrar nog kört mig upp till Jönköping och inte placerat mig på tåget i Nässjö.

Jag vet faktiskt inte om den var någon speciell vagn för Berlinerbarn men det kan nog hända. I så fall kan det också händer att resan gick via Hässleholm och Köpenhamn o.s.v.

Nu blir det ju rätt precisa uppgifter. Jag tror ganska bestämt att ni inte åkte i någon ordinarie vagn utan i en extrainsatt vagn för barnen . Rimlig väg kan sedan varit Hässleholm-Helsingborg-Helsingör-Köpenhamn-Gedser-Grossenbrode-Hamburg.

Jag håller med Lennart, så när som på att tåget vid den där tidpunkten gick via färjeleden Rødby - Puttgarden. Alltså extra direktvagn Jönköping - Hamburg, inkopplad i persontåg 1225 till Nässjö, snälltåg 7 till Hässleholm, persontåg 2307 till Helsingborg F (färjestation), färja till Helsingør, till København H i samma tåg som ordinarie vagnar Stockholm - Köpenhamn/Hamburg, sedan vidare till Hamburg Hbf i nattåget Hamburgexpressen, som efter överfart med färja Rødby - Puttgarden bör ha ankommit till Hamburg Hbf mellan sex och sju på morgonen.

Du (Peter) undrar om lok och vagnar i tågen. Det är extra svårt att veta hurdan vagn det kan ha varit som du åkte med från Jönköping till Hamburg. Troligen en tysk vagn, eftersom svenska vagnar är bredare och inte fick (och får) gå till Hamburg.

När det gäller lok känner jag mig rätt säker på att det gick F-lok i sommarsnälltåget 7 och D-lok i persontågen 1225 och 2307, fastän jag inte har några exakta kunskaper. För min del tror jag att D-loken var av äldre typ (Ds eller Dk) och knappast Da. På de båda sträckorna i Danmark bör dieselloket ha varit av typ My. Från Puttgarden till Hamburg har andra föreslagit dieselloket V200, senare kallat 220.


Hela tråden: