Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Hans Broman, Wednesday, December 16, 2020, 11:48 (1199 dagar sedan) @ Hans Broman

- - -

(Skrivet av mig Hans: )

Den 20 mars 1963 var en onsdag. För mig verkar det troligaste tåget ha varit snälltåg 18 mot Stockholm, 13.40 från Malmö C och 17.01 till Nässjö. Åtta minuters uppehåll i Hässleholm, där vagnar från Köpenhamn och Helsingborg kopplades till. I Alvesta tillkopplades en vagn (eller möjiigen flera) från Karlskrona. Uppehåll vidare i Lund och Eslöv, alltså totalt fyra uppehåll före Nässjö. Säkerligen drogs tåget av ellok littera F. Någon annan kanske kan komplettera med vagnsammansättning vid den tiden?


Ett alternativ kan möjligen vara det långsamma persontåget 102 mot Norrköping, 9.15 från Malmö C och 15.21 till Nässjö. Det gjorde ett trettiotal uppehåll på vägen dit, vilket kan ha varit en fördel om många av de andra barnen skulle bo hos familjer på mindre orter eller på landsbygden. Men jag tänker mig att den här avgångstiden förutsätter att hjälporganisationen ordnade gemensam övernattning i Malmö för er barn.

Vi har också snälltåg 88, avgång 7.25 från Malmö C, med det förutsätter i högsta grad övernattning i Malmö.

Du nämnde Hässleholm. Blandade tåget 3344 gjorde många uppehåll på väg till Nässjö och stod inte mindre än 51 minuter i Hässleholm. 12.40 från Malmö C, 19.04 till Nässjö. Det fanns också en möjlighet att ta ett rälsbusståg 13.43 från Malmö C till Hässleholm och där byta till tåg 3344. Kanske gjorde ni så?

Du (Peter) har svarat att du kom fram till Nässjö medan det fortfarande var dagsljus. Du skrev också: "Jag kommer också inte exakt ihåg hur många gånger vi stannade för att släppa ut passager men det var nog visst mer än två, tre gånger på vägen från Malmö till Nässjö."

Jag hittar i en tabell på Internet att solen går ner omkring 18.15 i Nässjö den 20 mars. Då kanske inte snälltåg 18 är helt uteslutet, även om din fostermor tror att du kom vid lunchtid. Tåg 3344 kan vi däremot stryka från listan. Men den avgörande frågan blir om ni åkte med ett snälltåg med 4-7 uppehåll eller persontåget 102 med ett trettiotal uppehåll. Tåg 18 gjorde som sagt fyra uppehåll under eftermiddagen. Tåg 88 gjorde sju uppehåll, avgick redan 7.25 på morgonen från Malmö C och kom fram till Nässjö 10.52.

Det känns klarlagt att ni kom till Malmö Bulltofta med flyg, annars skulle du inte ha haft den stämpeln i passet. Ifall ni startade i Berlin på morgonen och bytte plan i Hamburg kan ni kanske ha hunnit ta snälltåg 18 samma dag. I annat fall är det troligt att hjälporganisationen ordnade gemensam övernattning åt barngruppen i antingen Hamburg eller Malmö.


Hela tråden: