Slingerväxel - helt ostandardiserad (Bana)

av Leif B, Saturday, December 19, 2020, 10:44 (1218 dagar sedan) @ Göran Kannerby


Jämfört med en korsningsväxel så är slingerväxeln enklare med färre korsningar och rörliga delar och man ändå aldrig räknar med att behöva åka rakt fram så. Den var säkert billigare då, men idag är nog en dubbel korsningsväxel billigare bara för att den finns som standard och inte behöver specialtillverkas.


Slingerväxeln behöver inte specialtillverkas, man tar lämpliga delar från två enkla växlar och lägger dessa omlott.


Jag tror inte (betong)slipersatserna för två enkla växlar innehåller alla de slipers du behöver. En sliperssats för en DKV borde passa i det stora hela, men passar befästningarna där det är vanlig räl istället för korsningar och tunganordningar?


Jag avsåg inte betongslipers....
För övrigt finns det väl inte betongslipers till DKV eller 3V?
Betongslipers till Kryssväxel 1:15 finns det däremot, har själv gjort en ibruktagandebesuktning på en sådan för några veckor sedan.


DKV på betongslipers finns i Alvesta.

Stötte på denna tråd från i somras där andra bilden visar en slingerväxel med två spårvidder (och dessutom hopbyggd med en treskensspårkorsning). Det måste väl vara ungefär så långt från en standardväxel som man komma!

Även om man troligen kunde plocka ihop den av den tidens standarddelar, knepigast var möjligen att hitta alla korsningar med rätt vinkel? En träsliper däremot var ju en standarddel som var väldigt anpassningsbar för speciella behov. :-P


Hela tråden: