Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963 (Arkiv/forskning/litteratur)

av petersp, Wednesday, December 23, 2020, 16:33 (1192 dagar sedan) @ Hans Broman

Tack så mycket Hans och Lennart,

jag ber om ursakt att jag inte svarade för några dagar men det var så mycket att göra under det finala dagar i jobbet och sent förberedelser för jul. Men nu blir det lite lugnare och jag hinner svara.


Jag tror faktiskt att det här låter mycket sannolik för min resa fram till Nässjö den 20. Mars 1963:


"Tåg 88 gjorde sju uppehåll, avgick redan 7.25 på morgonen från Malmö C och kom fram till Nässjö 10.52."


Men visst kan det också hända att det var snälltåg nr. 18 Malmö-Stockholm.

Jag har emellertid skrivit ett brev till Karl-Arne och Helga Singmyr (92 och 91 år) som fortfarande bor i Varberg och som organiserade Berlinerbarnhjälpen på Svenska sidan. Okså har jag anmält til Svenka Riksarkivet som har en hel del av dokumenter från Berlinerbharnhjälpen och deras turer över alla år fram til 1990-talet. Får ser vad man kan får därifrån.

Angående tåget vet jag nu att det var troligen ett F-Lok och troligen inte Da-Loken. F-Loken är tyvärr lite svårare att får i modell men det ordnar sig om man tänker på längre håll som jag gör.

Tack så mycket för all er hjälp. Det är mycket rologt och interssant att lysa upp så'na här frågor efter ett så långt tid.

Jag önskar ett God Jul och gott nytt år!

Peter


Hela tråden: