Betongsliprar år 1909 (Bana)

av Göran Kannerby, Wednesday, December 23, 2020, 17:00 (1218 dagar sedan) @ HJP

101-sliprarna togs i bruk i början av 50-talet och användes till mitten av 60-talet, om jag minns rätt. Då tog man fram monoblockslipern, alltså en genomgående betongkonstruktion.
Sven B

****
Tack för den informationen. Möjligen slutade man lägga in 101-sliprar, på 60-talet, men de låg kvar mycket längre. Jag började åka som lokbiträde i mars 1975, då fanns de kvar, lite här och var, och i flera år efter det.

Tror vi hann något år in på 1990-talet innan sista 101-slipern lämnade tågspår.

Tanken har nog hela tiden varit att betongslipern ska hålla minst dubbelt så länge som träslipern, således 50-60 år, och därmed dubbelt så länge som rälerna i hårdtrafikerat rakspår.


Hela tråden: