Slipers från Banverket (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Olof Brandelid @, Göteborg, Monday, February 23, 2009, 16:40 (5535 dagar sedan) @ Stig Lundin

Siffran 15000 slipers är ju en ungefärlig siffra. (10000 meter och c/c på 70cm)

"Problemet" som är på AGJ är att (som du vet) det stora spårstandardhöjningen på 50-talet med rälsbyte, höglyft och slipersbyte. Detta konfirmeras av de årtalsspik som finns i många av sliprarna. (51:or och 52:or)
Tack vare att man satte igång tidigt (1990-talet) med stort slipersbyte så har man bibehållt en god medelstandard. Men problemet är fortfarande att det finns många 50-talare kvar i banan, plus många gamla begagnande slipers som nu faller igenom.

Så svaret på din fråga varför AGJ köper in 600st slipers för ca 150000 kronor är: För att vi måste.
Om vi ska ha någon banan att köra på.

Till detta kommer annan spårmateriel till exempel till växlar: skruv, underläggsplattor, isolerskarvar, linolja,..... listan är lång.

Vi vet idag att sliprarna från 50-talet har hållt fram tills idag. (eller tills igår egentligen....) Men ingen vet hur länge dagens sliper håller.


Och du har helt rätt med att det är inte en ovesäntlig kostnad att bli av med de gamla sliprarna.


Olof Brandelid


Hela tråden: