Revisionsklasser (Fordon: lok)

av Stig Lundin, Monday, February 23, 2009, 16:54 (5512 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hur lång tid tog en revision av olika klass; Sverige ?


I det närmaste omöjligt att svara generellt på. Bla beroende på att det fanns 5 revisionsklasser, 1-5 (varav klass 1 motsvarade nytillverkning)för panna och 3 för lok/tender, A-C. Säkert gjordes även prioriteringar. Efter efter att ha tittat i handlingar från huvudverkstaden i Östersund 1960 på ca 10 slumpmässigt valda ånglok kan man se följande:

klass V ca 1 vecka
klass VC 1-10 veckor
klass VB ca 7 veckor
klass IIIA ca 12 veckor
klass A ca 4 veckor

Således inga långkörare just då.... Det lok som var inne längst mellan januari-augusti var L21 1670 som erhöll en liten begränsad revision och var ändå inne i 3 månader.
1958 kom dock E10 1745 in i september och lämnade Ös först Augusti 1959, efter att ha fått högsta lok/pannrevision kl. AII. Den långa tiden berodde troligen på extraarbeten p.g.a brand i Östersund 1958

Man bör kanske förtydliga detta med att revisionklasserna I, II, III, IV och V avsåg ånglokspannorna, medan loken i övrigt genomgick revision enligt klass A, B eller C (stora bokstäver). För tendrar gällde a, b eller c (små bokstäver).
En ordentlig revision av ett tenderlok betecknades sålunda klass IIIAa. Vid en sådan revision tog man ofta ur den inre eldstaden.
Vid stora pannjobb skickades ångpannorna till huvudverkstaden i Örebro. För att få ner revisionstiderna fick man ofta en annan iordninggjord panna i retur. Loket kunde alltså stå i Östersund, där man gjorde allt utom pannrevisionen som utfördes i Örebro. Mot slutet av ångloksepoken gjordes i princip alla klass II-revisioner på normalspåriga ånglok i Örebro, medan det var Kalmar verkstad som utförde de flesta klass II-revisionerna på smalspårsloken.
Stig Lundin


Hela tråden: