Slipers från Banverket (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Stig Lundin, Monday, February 23, 2009, 17:47 (5538 dagar sedan) @ Olof Brandelid

Jag är väl medveten om hur det varit med banunderhållet vid AGJ alltifrån det att vi på 1970-talet började med upprustning av banan. Jag var med när AGJ skaffade begagnade slipers från NKlJ på 1980-talet, när linjen mellan Karlstad Östra och Deje revs. Då var vi f ö tvungna att ta ett banklån för att ha råd att köpa de slipers som behövdes. Merparten av dessa slipers gick sedan åt vid den stora banupprustningen 1993-1994. När AGJ började köpa nya slipers på 1990-talet var det jag och Per-Åke som ansåg att vi behövde köpa minst 600 slipers per år för att ha en bra bana att köra på. Då fanns det även gröna slipers med årtalsspikar 47 och 48 i banan.
Sliperkostnaderna har alltså varit en stor utgiftspost för AGJ under en lång följd av år. Min fråga gäller därför varför AGJ fortsätter att köpa nya slipers istället för att försöka ordna ett bra avtal med Banverket.


Hela tråden: