Namngivna "fintåg" 1948-61 (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Tuesday, December 29, 2020, 15:50 (1185 dagar sedan)

Med tanke på att frågan kommer upp ibland, så tittade jag litet i de gamla tidtabeller jag har tillgång till för att se efter vilka namn på tåg som förekommer under vilka epoker.
Det är ingen komplett historik, men i alla fall.

Och för formens skull: detta handlar uteslutande om namn så officiella att de annonseras i tidtabeller. Således förekommer inga ”folkmunsnamn” som Dollartåget och liknande. Inte heller finns saker som ”snabbvagnar” på HNJ eller ”Uddeholmaren” på NKlJ med då det var en beteckning på en viss typ av fordon, men inte en specifik avgång.


I de tidtabeller jag kollat i fram till 1939 finns inga tågnamn alls. På samlingsportalen finns alla SvKom fram till 1919, och jag har själv 1914, 1922, 1923, 1927, 1929, 1931 och 1939, så jag drar ur detta slutsatsen att fenomenet inte fanns i Sverige alls före Andra Världskriget.

BJ fick de blivande Xoa8-tågen i drift 1947 på sträckan Göteborg – Falun – Gävle ToR. Jag har aldrig kunnat kolla en tdt från 1947, så om de officiellt hette så redan första året innan SJs expresståg drog igång vet jag inte, men åtminstone från 1948 kom de att heta ”GDG-expressen”.

De fem Expresståg som SJ började köra med leveransen av Xoa5-tågen 1948 var:

”Göteborgaren” Stockholm – Göteborg ToR
”Mälardalen” Stockholm – Västerås – Örebro ToR
”Värmlänningen” Stockholm – Hallsberg – Örebro – Karlstad ToR
”Östergyllen” Stockholm – Norrköping – Mjölby ToR
”Skandiapilen” Malmö – Göteborg – Oslo ToR

I 1950 års tidtabell finns ett tåg till med officiellt namn utöver dessa sex expresståg, nämligen ”Nordpilen” Stockholm – Ånge – Boden – Narvik. Fast jag inte har någon tdt alls mellan 1939 och 1950, så ligger det nära till hands att anta att detta namn blev officiellt ungefär samtidigt med expresstågsstarten. (Observera att inga andra snälltåg hade namn 1950.)

Ett andra expresståg Stockholm – Göteborg kom 1954 eller 1955 och fick heta ”Stockholmaren”.
I 1955 års tidtabell är expresstågen alltså 7 till antalet. ”Östergyllen” har ersatts av ”Skåningen” Stockholm – Malmö. Detta bör ha börjat ungefär samtidigt med ”Stockholmaren” då de två första Rapidloken 1955 möjliggjorde längre omlopp för Xoa5- och Xoa8-tågen samt ett par loktågssätt ”fina” nog för att få vara expresståg. ”GDG-expressen” har dessutom kortats ned till Göteborg – Falun någon gång under första halvan av 1950-talet.

Utöver expresstågen finns ”Nordpilen” kvar, och ytterligare fem namngivna snälltåg har tillkommit:

Ilsnälltåget ”Dalpilen” Stockholm – Borlänge – Falun ToR
”Londonpilen” Stockholm – Göteborg ToR som väl passade båtarna till England. (Det fanns dock fler snälltåg på linjen, så det är ännu ingen officiell generell namngivning.)
”Nordexpressen” och ”Skandinavien-Italienexpressen” (ett tåg med två namn) Stockholm – Malmö ToR
”Skandinavien-Parisexpressen” Stockholm – Malmö / Hälsingborg F ToR
”Skandinavien-Hollandexpressen” Stockholm – Hässleholm – Hälsingborg F ToR

[b]I mitten av 1950-talet har vi alltså sju expresståg och sex snälltåg som bar officiella namn. Exakt samma uppsättning är oförändrad 1958.[/b]

Nästa tidtabell jag har är från 1961 och där har tillkommit ytterligare namngivna tåg, två expresståg och tre snälltåg:

”Öresundspilen” Stockholm – Malmö / Hälsingborg F ToR
”Sydvästen” Göteborg – Malmö ToR (via Åstorp ena hållet, Hässleholm andra)
”Sassnitzexpressen” Stockholm – Malmö – Trelleborg ToR
”Siljan” Stockholm – Borlänge – Falun ToR, med en rälsbussgren Borlänge – Mora ToR som också bar detta namn.
”Bergsmannen” Ludvika – Frövi – Eskilstuna – Stockholm ToR (TGOJs tåg)

Den riktiga utvecklingen på fronten namngivna tåg tycks ha kommit efter 1961, möjligen sammanhängande med leveransen av dels ytterligare Ra-lok, dels Yoa2, varefter antalet namngivna expresståg och snälltåg ökade ytterligare.

[b]Men 1961 fanns alltså nio expresståg med namn: två på varsin sida om Mälaren varav ett till/från Karlstad, ett på f d BJ, två på VSb, två på SSb och två på VKb varav ett till/från Oslo.

Snälltåg med namn fanns också nio: ett Norrlandståg, två Dalatåg, ett Ludvika – Eskilstuna – Stockholm i TGOJ regi, ett på VSb och fyra på SSb, flertalet med grenar både till Malmö och Hälsingborg F.[/b]

Det fanns samtidigt ett antal namnlösa snälltåg (dock hade alla expresståg namn) på övre Norrland, Jämtland, OKB, till Oslo, VSb, Krylbo – Hallsberg – Mjölby, SSb, Göteborg – Falköping – Nässjö – Norrköping och VKB. Slutligen fanns ett enda rälsbussnälltåg kvar Göteborg – Växjö – Emmaboda – Karlskrona / Kalmar. (Detta var i väntan på eldriften Borås – Alvesta följande år; alla andra rälsbusståg hade vid denna tid redan degraderats, så vare sig på ÖCJ, NOJ, HNJ eller VCJ fanns längre några tåg som klassades som snälltåg, än mindre med namn.)

Nåväl, detta var en expose över de första ca 15 åren med namngivna tåg; från ca 1962 ökar antalet expresståg kraftigt, men den djungeln får någon annan hacka sig fram igenom, men förhoppningsvis uppskattar någon denna exposé.


Hela tråden: