Ett gammalt brev (Fordon: vagnar)

av olle sundström, Tuesday, December 29, 2020, 17:01 (1204 dagar sedan)

Under sjuttio- och åttiotalen brevväxlade Erik Sundström och jag en hel del. Givetvis var det jag som frågade och Erik som svarade.

När jag för någon tid sedan satt och tittade i brevsamlingen hittade jag ett från 1970 och då innehållet kan tänkas vara av intresse även för dagens modellbyggare återges det nedan in extenso med Eriks typiska telegramstil och egensinniga hantering av avstånd mellan diakritiska tecken och bokstäver. Håll till godo!

-------

NBJ Mss levererades dels med Siegener-buffertar,vilket är hylsbuffertar med snäckfjäder,alltså SJ:s normala godsvagnshylsbuffert,dels med den du har på bilden,som väl skall beskrivas som m/98 med hylsa av malmvagnstyp. Fördelen jämfört med normal/98 är att stenar och malmstycken inte så lätt ramlar in i fjädern.Ursprungligen hade Mss ISOTHERMOS-boxar,och många har fortfarande dem kvar.Det är glidlagerboxar med en liten centrifugalpump för oljan fastskruvad på axeländen.Från omkring 1960 har många fått axlarna utbytta mot rullageraxlar från SJ,och olika rullagerboxar förekommer,t.o.m. på samma vagn. NBJ har ju också bytt axlar till rullageraxlar på c:a tio av de äldre malmvagnarna litt M.

GDG-banornas I3m finns i följande årsmodeller: GDJ 1911 : 7,7 m över bbalk,buffertar m/98,gavlar urspr 1 planka lägre än sidorna(höjdes senare),bromsvagnarna med öppen bromshytt i vanliga hörnet vid kullriga bufferten.

Forts.

Olle S


Hela tråden: