Namngivna "fintåg" 1948-61 (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Tuesday, December 29, 2020, 17:13 (1185 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Bornholmspilen annonserades i SK och gick under olika tidsperioder Malmö-Simrishamn, Malmö-Ystad och Kristianstad-Simrishamn.


Finns med i 1961 års tidtabell, men inte 1958 eller i någon tidigare jag har (och är dessutom inte snälltåg) så det namnet bör officiellt ha dykt upp ungefär runt 1960 således.


Om Bornholmspilen ska räknas som "fintåg" eller inte beror väl på hur man definierar detta begrepp? I det ursprungliga inlägget hittar jag inget om att "fintåg" = snälltåg eller expresståg. Bornholmspilarna framfördes visserligen som persontåg men stannade bara vid ett fåtal stationer och de hade sitt namn angivet i SK. Sommartidtabellen 1957 framfördes pt 2519 och 2522 Malmö C-Ystad-Malmö C tisdagar-torsdagar utan uppehåll på mellanstationer. Restid strax under timmen mot de vanliga persontågens ca 1,5 tim. Samma sommar framfördes pt 2671 och 2613 Malmö-Simrishamns hamn-Malmö C fredagar-måndagar med uppehåll endast i Tomelilla (och för tåg 2613 även i Sjöbo). Restid ca 1 tim 45 min mot de vanliga persontågens 2-2,5 tim. F.ö. fanns Bornholmspilen redan på den enskilda tiden hos MSJ, där dessa tåg drogs av något av loken 30 - 31, som hos SJ fick littera S8 med nr 1646-1648. Dock är jag osäker på om de annonserades som Bornholmspil i SK men de lär i alla fall ha gått under denna benämning.

Det var ingen polemik, men jag skrev redan i starten att jag begränsar mig till begrepp officiella nog att finnas i tidtabeller. (Jag kan inte gärna göra på särskilt många andra sätt heller för den delen.) De tåg med få eller inga uppehåll du talar om finns med i de sommartidtabeller jag har, men som sagt, inte i någon av de tidtabeller jag har från före 1961 (alla fram till 1919 via Samlingsportalen, därefter 1922, 1923, 1927, 1929, 1931, 1939, 1950, 1955 och 1958) förekommer det namnet eller för den delen något annat namn. Det kanske fanns i alla fall, men som jag sa; jag kan inte gärna ha koll på allt som förekom mer eller mindre officiellt i alla landsändar under alla epoker.


Hela tråden: