Ett gammalt brev II (Fordon: vagnar)

av olle sundström, Tuesday, December 29, 2020, 17:21 (1207 dagar sedan)

BJ 1915 : 7,7 m över bbalk för bromslösa vagnar,gavlar jämnhöga med sidor, buffertar m/98 med slutna hylsor(650 mm). 7,85 m öve bbalk för bromsvagnar,sluten bromshytt med dubbeldörr i "fel" hörn av vagnen vid plana bufferten och med bromsaren sittande på vagnsgolvnivå med benen utanför långbalken,buffertar av malmvagnstyp med sluten hylsa (585 mm).Härigenom fich bromsvagnar och bromslösa mindre skillnad i golvyta trots samma totallängd.Bromshytterna blev vid tryckluftmonteringen borttagna eller öppna utan tak och dörrar.

BJ&GDJ 1928 : 7,7 m över bbalk,buffertar m/98,plåtlagergafflar,tryckluftbroms,fällbara gavlar.

På alla dessa vagnar blev småningom buffertarna delvis utbytta,så att det förekommer 7,85 m-vagnar med långa buffertar,eller 1928 års typ med tyska buffertar. En fin bild av I3m-vagnar finns i Järnvägsfören 1926,kapitel GDJ sid 298,där man dels ser att BJ målade nr och text, medan att GDJ hade gjutna skyltar,dels ser de olika gavlarna.

SWB:s M3a från Talbot hade tyska buffertar(liksom GFJ-vagnarna)och alltså urtagen uppåt och nedåt.De hade likaså plåtlagergafflar,i stället för breda plattjärnstypen.Vid ombyggnad till M4 blev alla utbytta mot mot m/98 med malmvagnshylsa,och de tyska buffertarna hamnade på diverse ombyggda vagnar,t.ex Os.


Hela tråden: