Ett gammalt brev III (Fordon: vagnar)

av olle sundström, Tuesday, December 29, 2020, 17:35 (1186 dagar sedan)

En annan skillnad mellan svenska och tyska M3-M3a var att de svenska hade fjäderbalans av hävarmstyp,och de tyska av dragstångstyp.Vid ombyggnad fick en del de svenska dragstång,de som fick 36 tons last.

Ombyggnad av 2+2 m malmvagnar med träkorg till plåtlagergafflar skedde c:a 1945-1955 av alla TGOJ M3, och de flesta blev sedan åter ombyggda till plåtkorg 1960-1965 och kallades då M30-M31.Kanske finns det ännu kvar någon M3 med träkorg.NBJ har utrustat ett tiotal M med rullager,och c:a fyra har då också fått plåtlagergafflar. Ursprungligen behölls den runda rågen på gavlarna, men nu sågas den ned till vägghöjd vid revisioner.Sidoluckan tas också bort sedan ung.1960.Det är därför oerhört svårt att hålla reda på hur de individuella vagnarna ser ut,då alla kombinationer av gavlar,lager,lagergafflar etc förekommer.

--------------------

Olle S


Hela tråden: