Slipers från Banverket (Järnvägs- och Museiföreningar)

av J. O. Andersson, Monday, February 23, 2009, 18:13 (5538 dagar sedan) @ Stig Lundin

Jag känner inte till förhållandena på AGJ och vet inte vad orsaken är just där.

Generellt kan dock sägas att göra smalspårsslipers av begagnade normalspårsslipers är inte hur enkelt som helst, så det är inte säkert att det alltid är den bästa metoden bara för att sliprarna är "gratis".

Det sitter alltid lite sand och grus i sprickor i träet som sliter hårt på klingan eller kedjan när man sågar av dom för att få lagom längd för spårvidden, och man blottlägger ändträ som behöver inpregneras på något sätt. Och de gamla spik- eller skruvhålen behöver givetvis också dymlas! Desutom kan transporten bli dyr då det inte är säkert att man får tag på slipers på nära håll, villet kan bli en påtaglig kostnad per sliper om man hämtar små kvantiteter! Allt detta inenbär givetvis också merarbete.

Skall man ha dom till normalspår så slipper man givetvis kapningsproblemet, och kan kanske även återanvända rälsbefästningen och till 600mm spårvidd så kan det ändå vara en mycket bra affär då man får två sliprar av varje normalspårssliper, men kapar för 891 så får man av varje normalspårssliper dels en 891-sliper och dels en överbliven stump som behöver destrueras. Detta så vida man inte lägger in dom som dom är och står ut med att dom sticker ut 25 cm för mycket på var sida om spåret!

Alltså är det inte alls säkert att banverksslipers under alla förhållanden blir en bra affär för en 891-förening.


Hela tråden: