På väg in i "Red light district" (Fordon: allmänt)

av Stefan J, Tuesday, December 29, 2020, 20:39 (1211 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina tidsdokument i sin enkelhet. Några intressanta detaljer i bild två är sektionspunkterna med sugtransformatorer och de fristående försignalerna till infarten.

Naturligtvis går jag igång på Rc-loket, det var synd att inte JVM av främst kostnadsskäl orkade med att återställa Rc1 1007 till detta "leveransskick". Ja, jag är en gnällig gubbe numera men så här ska ett Rc-lok se ut!

Några tankar om Hallsberg och tågklareringen på personbangården. Ända fram till början av 80-talet saknades utfartssignaler (idag mellansignaler) för varje tågspår varför en tågväg var tvungen att läggas igenom hela pbg för ett ankommande tåg. Inga "fientliga" tågvägar/växlingsvägar kunde läggas på ett mycket stort område då ett ankommande tåg var på ingång. Detta måste ha försvårat avsevärt för tågklareraren samt krävde en god framförhållning att i god tid skapa en fri tågväg så att ankommande tåg kunde erhålla "vänta kör" i försignalen.
Ja, det var bara en tanke varför man som förare upplevde så mycket "stopp" i Hallsberg,
rätta mej, kan ha fel...

Så ett litet "minne". Stod en dag i början av 80-talet vid 14-tiden på plattformen spår 3 och väntade på att byta av göteborgståget mot Stockholm, allt lugnt och stilla även borta på spår 1 där växlingen med sin Ub höll på att rycka i några vagnar.
Och så plötsligt med ett dån ur högtalarna...
VÄXLINGEN SPÅR ETT, DRA NU OM NI SKA ÅKA FÖRE 14-GRUPPEN,... ALLTSÅ DRA NU!!!
Det kan ha varit så att mitt tåg stod vid infarten i "stopp"...

Avslutar med en bild från det röda distriktet...

[image]

...här är det läge att öppna ett fönster, sträcka på benen slå en drill och kolla på strömavtagaren. Inte helt fel med en liten paus heller...


Hela tråden: