Namngivna "fintåg" 1948-61 (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Tuesday, December 29, 2020, 22:53 (1208 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Och Närkingen, det bör alltså under 1948 allteftersom Xoa5-tågen sattes i trafik ha gått ett tåg till Örebro som efter en ganska kort tid förlängdes till Karlstad. (I teorin kan ju ett namngivet "Närkingen ha funnits redan före 1948, men det känns osannolikt då det skulle ha "stuckit ut" fullkomligt bland andra tåg vid samma tid.)


Först ett tack till Mattias för sammanställningen - det här är ju sådant som diskuteras av och till!

Redan när jag läste startinlägget funderade jag över om det inte funnits ett tåg med namnet "Närkingen" - jag hade ett svagt minne av det. (Kan sammanhänga med att jag är född i Örebro...) Nu är det bekräftat.

Vi kan ju - eller i varje fall jag - spekulera över varför tåget först endast gick Örebro-Stockholm för att rätt snart förlängas till Karlstad. Fanns det bantekniska hinder på t ex Svartåbanan som behövde åtgärdas eller var det ett kommersiellt övervägande?

/TKO


Närkingen hade en lite märklig uppehållsbild Hallsberg-Stockholm.
Stannade för påstigande i Vingåker och gick sedan nonstop till Stockholm.
1963-1964 vill jag minnas. Har inte tillgång till kommunickorna just nu.
Var det Yoa2? Gångtiderna tyder på det.


Det sistnämnda var upplaga två av Närkingen och det var Yoa2.

Östergyllen hade väl också en andra upplaga. Har inte kollat om det fanns fler.
[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=226174#p226286]Här[/link] finns en tråd om namngivna tåg och en hänvisning till tidskriften Tåg. Dessa kommer jag naturligtvis inte åt just nu.

/Ola


Hela tråden: