Namngivna "fintåg" 1948-61 (Järnväg allmänt)
Och Närkingen, det bör alltså under 1948 allteftersom Xoa5-tågen sattes i trafik ha gått ett tåg till Örebro som efter en ganska kort tid förlängdes till Karlstad. (I teorin kan ju ett namngivet "Närkingen ha funnits redan före 1948, men det känns osannolikt då det skulle ha "stuckit ut" fullkomligt bland andra tåg vid samma tid.)
Först ett tack till Mattias för sammanställningen - det här är ju sådant som diskuteras av och till!Redan när jag läste startinlägget funderade jag över om det inte funnits ett tåg med namnet "Närkingen" - jag hade ett svagt minne av det. (Kan sammanhänga med att jag är född i Örebro...) Nu är det bekräftat.
Vi kan ju - eller i varje fall jag - spekulera över varför tåget först endast gick Örebro-Stockholm för att rätt snart förlängas till Karlstad. Fanns det bantekniska hinder på t ex Svartåbanan som behövde åtgärdas eller var det ett kommersiellt övervägande?
/TKO
Sannolikt handlade det om längre möjliga omlopp allteftersom Xoa5 levererades; sommaren 1948 fanns bara tre expresstågspar, året därpå var trafiken "komplett" och då hade Närkingen fått vika för Värmlänningen, fast det alltså bara var en förlängning.
Det är en möjlig förklaring, men hur såg omloppen ut när "Närkingen" gick? Hade "Närkingen" så mycket tidigare ankomst respektive senare avgång vid Stockholm C än "Värmlänningen" att det möjliggjorde ytterligare användning av tågsättet?
/TKO