Revisionsklasser (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Monday, February 23, 2009, 20:05 (5534 dagar sedan) @ Stig Lundin

Man bör kanske förtydliga detta med att revisionklasserna I, II, III, IV och V avsåg ånglokspannorna, medan loken i övrigt genomgick revision enligt klass A, B eller C (stora bokstäver). För tendrar gällde a, b eller c (små bokstäver).
En ordentlig revision av ett tenderlok betecknades sålunda klass IIIAa. Vid en sådan revision tog man ofta ur den inre eldstaden.
Vid stora pannjobb skickades ångpannorna till huvudverkstaden i Örebro. För att få ner revisionstiderna fick man ofta en annan iordninggjord panna i retur. Loket kunde alltså stå i Östersund, där man gjorde allt utom pannrevisionen som utfördes i Örebro. Mot slutet av ångloksepoken gjordes i princip alla klass II-revisioner på normalspåriga ånglok i Örebro, medan det var Kalmar verkstad som utförde de flesta klass II-revisionerna på smalspårsloken.
Stig Lundin

Helt korrekt Stig! Jag var lite otydlig när jag skrev.

Intressant det där med samarbetet mellan verkstäderna. Enligt en sammanställning jag har hemma gjordes alla pannbyten efter 1963-07 i Ös (dessförinnan Ös + Bs).Sista pannbytet i Ör var 1958-01. Detta är naturligtvis inget som hindrar att Örebro fortsatte längre att´göra revisioner och skicka iväg pannan till annan verkstad för byte/utbyte. Berätta gärna mera......
Och hur stämplade man pannplåtarna i dessa utbytesfall? Den mottagande verkstaden som ilade pannan i loket eller Ör som utfört pannrevisionen?

Vi har tidigare i detta forum avhandlat en fråga om de sista kl. II revisionerna. Jag har endast handlingar från Ös fram till 1963. Enligt dessa fick K2 626 den sista kl. II (kl. IIA) revisionen och utgick från Ös 1961-06-22.
Frågan är om det gjordes kl. II revisioner senare i antingen Ös eller Ör? Ånglokstjänstgöringen var ju redan då på upphällningen och man hade ett mindre antal lok som erhållit nya E-S2 pannor resp Gb och därmed fick förlängd panntid som kanske gjorde klass II revisioner obehövliga. Klass III revisioner fortsatte några år till.
Vi har diskuterat vad som gjordes i dom olika revisionsklasserna. Min bild var att revision kl. II innebar iläggning av helt ny innerfyrbox. Men undantag har tydligen funnits. Fram till sent 1940 tal verkar dessa varit nitade och därefter svetsade.


Hela tråden: